İstatistik (DR) Programı
Yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklere bağlı olarak ileri düzeyde olasılık ve istatistik bilgisine sahip olur |
Yüksek lisans düzeyindeki bilgilerine dayalı olarak, kuramsal bilgileri geliştirebilir, yeni ve özgün sonuçlara ulaşır |
Geniş uygulama alanına sahip olan istatistik biliminde, aldığı seçmeli derslerin ve yaptığı bilimsel araştırmaların etkisi ile özel bir konuda uzmanlaşır |
İstatistiki analizlerde hangi meteryal ve yöntemin kullanılabileceğini, ne tür aşamaların sonuca etkili biçimde götürebileceğini bilir |
Olasılığın felsefesini ve genel özelliklerini gerçek dünyaya yansıtır |
Disiplenler arası çalışmalarda rasgelelik olgusunu kavrayarak ilgilenilen olgu üzerinde bir istatistik modeli kurabilir |
İstatistiki analizleri uygulayabilmek için gerekli araç ve ekipman bilgisine sahip olur |
İstatistik alanındaki yeni bulgu ve teorileri bilimsel olarak değerlendirebilir ve yeni yaklaşımlarda bulunarak geliştirebilir |
İstatistiki analiz için toplanan verilerin gerekiyorsa ayıklanarak, dönüşümler yapılarak analizlere uygun hale getirilmesini sağlar |
Gerçek dünyadaki bir olgunun modellenmesi veya simülasyonu aşamasında gerekli teorik bilgiyi ve ilgili paket programları ve yazılımları kullanır |
Eksik veya hatalı veri karşısında gerekli analizler için ne tür bir yol izlenmesi gerektiğini bulur |
İstatistik biliminden edinmiş olduğu sorgulama yetisi sayesinde problemler karşısında geniş bakış açısı yakalar |
Deterministik olgu içermeyen bilimin her alanında, probleme ilişkin bir olasılık modelinin kurulması, modelin geçerliliğin sınanması ve alternatif modellere karşı etkinliğinin araştırılması aşamalarında etkili bir rol oynar |
Saha uygulamalarında verinin toplanması, verinin paket program aracılığı ile bilgisayara girişi, verinin tasaraımı ve derlenmesi aşamalarında bağımsız olarak çalışabilir, gerekiyorsa programlama dillerinden biri ile mevcut paket program için katkı sağlayabilir |
Ulusal veya Uluslar arası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale veya tenkit gibi çalışmalar yaparak istatistik biliminin gelişmesine katkıda bulunur |
Alanı ile özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir |
İstatistik biliminin gerek alanı içinde gerekse alanı dışında doğru olarak kullanılmasını bireysel olarak sağlar |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı inceleyerek yorum yapıp karar verebilme yetkinliğine sahip olur |
Kazanmış olduğu bilgi, beceri ve deneyim sayesinde alanı ile ilgili problemlere doğru ve etkin çözümü getirebilir |
Alanı ile ilgili bir araştırma yaparken temel alan ve anahtar kelimeyi doğru olarak belirler |
İstatistik biliminden edinmiş olduğu sorgulama yetisi sayesinde, problemler karşısında doğru kararın verilebilmesi için kişi, kurum ve kuruluşları yönlendirebilir |
Uzmanlık alanı ile ilgili çalışmaları veya güncel gelişmeleri, bilgisi ışığında yorumlayarak sözlü veya yazılı olarak istenilen kurum ve kuruluşlara aktarabilir |
İstatistiki analizlerde kurum ve kuruluşlara danışmanlık yapabilir |
Benzetim tekniklerini etkili bir biçimde kullanabilmek için gerekli yazılımı ileri düzeyde kullanabilir veya geliştirebilir |
Bilimsel çalışmalarını uluslar arası platformlarda sözlü veya yazılı olarak sunabilir, yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir |
Alanı ile ilgili gerek akademik gerekse mesleki gelişmelerin, bulguların, araştırma sonuçlarının yorumlanması aşamalarında etik değerlere bağlı kalarak topluma aktarabilme |
Algoritma mantığına dayalı olarak, mesleki ve akademik çalışma esnasında zamanı etkin kullanabilme, çalışmanın sonucunda bulguların geçerliliğini sınayabilme |
Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma |
Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma |
Etik kurallara uyma |
İletişim becerilerini etkili kullanma |
Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma |
Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. |
İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. |
Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. |
Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. |
Alanyazın araştırması yapar. |
Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. |
Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. |
Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. |