Görme, Yapay Görme ve Az Görenlerin Rehabilitasyonu (YL) Programı
PY 1. Az görme ve körlükle ilgili tanım ve sınıflandırmaları açıklar,görme fizyolojisi, yapay görme ve rehabilitasyon ile ilgili tanımları açıklar |
PY 2. Dünyada ve Türkiyede görsel yeti yitiminin boyutlarını bilir, nedenlerini kavrar, yapay görme prensiplerini kavrar, yöntemlerini sıralar, toplumlararası epidemiyolojik kavramları ve araştırma yöntemlerini kavrar, |
PY 3. Görsel yeti yitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası programları açıklar, böyle bir programı değerlendirir, bu alandaki epidemiyolojik kavramları ve araştırma yöntemlerini kavrar, |
PY 4. Bireysel ve toplumsal iletişimin kural ve yöntemlerini bilir, tekniklerini sıralar, özel eğitim alanındaki temel kavramları bilir, özel eğitim gereksinimi durumlarını ve bu durumlarda planlanacak eğitim programlarını açıklar, |
PY 5. Görsel yeti yitiminde primer, sekonder, tersiyer korunma yöntemlerini açıklar Rehabilitasyonun temel ilkelerini bilir, yaşam kalitesi ile ilişkilendirir, Görsel yeti yitimine sebep olan retina ve göz hastalıklarını açıklar. |
PY 6.Yapay görme ve görsel rehabilitasyonun amaç ve hedeflerini açıklar, bir görsel rehabilitasyon programının aşamalarını sıralar, |
PY 7. Bir görme rehabilitasyon merkezinin ve yapay görme yöntemlerini uygulayan bir kliniğin yönetim ve finasman ilkelerini açıklar, etik ilkeleri sıralar, |
PY 8. Göz, yardımcı organlar, görme yolları ve görme ile ilgili kortikal merkezlerin anatomi ve fizyolojilerini açıklar, |
PY 9. Optik ve az görme optiğinin temel kurallarını bilir, bu alanda kullanılan optik sistemleri açıklar, Yapay görme ile ilgili temel yöntem ve cihazları kavrar |
PY 10. Bir toplumun sosyo-demografik, coğrafik ve ekonomik özelliklerinden yola çıkarak görsel yeti yitimi durumunu, göz hastalıkları modellerinin olasılıklarını hesaplayabilir ve çözüm yolları üretir, |
PY 11. Görme, az görme ve yapay görme ile ilgili araştırma planlar, yürütür ve verileri değerlendirir, |
PY 12.Görsel yeti yitim ve yapay görme ile ilgili ulusal veya uluslararası araştırma veya proje hazırlayabilir ve yürütebilir, |
PY 13. Bir bireysel görsel rehabilitasyon programınn ev ve klinik uygulamalarını planlar, değerlendirir ve uygular, |
PY 14. Az görenlerde ve yapay görme yöntemleri uygulanacak bireylerde yaşam kalitesi ölçeği doldurur, kişinin amaç ve hedeflerinin belirlenmesinde, yönlendirme yapar, |
PY 15. Bir az görme muayenesinin tüm aşamalarını yapabilir, yönetir, etik ilkeleri uygular, |
PY 16. Görsel işlevlerin ve işlevsel görmenin değerlendirmesi ile ilgili yöntem ve tekniklerini uygular ve değerlendirir, |
PY 17. Az görme ile ilgili optik hesaplama ve değerlendirmeleri yapar, |
PY 18. Az görme yardım cihazlarını, hastanın gereksinimine göre seçer ve uygular, Yapay görme ile ilgili yöntemler hakkında hasta ve yakınlarına yönelik bilgilendirme yapabilir. |
PY 19. Az görme yardım cihazlarını monte edip uygulayabilir |
PY 20. Az görenlerin ve yapay görme yöntemleri uygulanan kişilerin rehabilitasyonunda bireysel, toplumsal ve profesyonellere yönelik eğitim programlarını hazırlar, uygular ve değerlendirir, |
PY 21. Bir az görme ve yapay görme rehabilitasyon ve araştırma merkezini ve bu alanda çalışan ekipleri yönetebilir, |
PY. 22Görsel rehabilitasyon uygulamalarında sorumluluk alır, meslekdaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar, rehabilitasyon ekibini yönetir, ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır, |
PY. 23. Konu ile ilgili bilimsel çalışma ve araştırmalar yapıp yürütebilir |
PY. 24 Alana ilişkin konularda danışmanlık yapabilir, konu ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir, izler ve yorumlar |
PY 25. Bilimsel ve teknolojik gelişimlere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak kendini geliştirir, farklı kaynaklardan ve veri tabanlarından bilgiye ulaşır, yorumlar ve kullanır, |
PY 26.Bu alanda yeni yöntem ve uygulamalar geliştirebilir |
PY 27. Birey ve toplum düzeyinde görsel yeti yitimini önlemek, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları için diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar,sorunun çözümünde ekip anlayışı ve medikososyal model yaklaşımını benimser |
PY 28. Eğitim ve iletişim becerilerini kullanarak, görsel yeti yitimliler, yakınları, toplum ve hekim dışı sağlık personeli ve medya ile etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar, eğitim ve danışmanlık verir, |
PY 29. Multidisipliner bir yaklaşımla az görmenin önlenmesi, erken tanısı, tedavisi ve rehabilitasyonu için gerekli girişimleri planlama, yürütme ve değerlendirme yetisine ulaşır Tüm tedavilere rağmen görme yetisini kaybedenlerde yapay görme seçeneklerine karar veriri ve onaylanmış merkezlere yönlendirir. |
PY. 30.Rehabilitasyon uygulamalarında, etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, mevcut yasal düzenlemelere uygun, hekim sorumluluğunu bilerek, hasta ve hekim haklarını gözeterek mesleğini uygular, |
PY 31. Özelde göz sağlığını, genelde sağlığı koruma ve geliştirmede liderlik üstlenir, mesleki değerleri ve uygulamaları geliştirmeye yönelik çalışmalara aktif olarak katılır. |
Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma |
Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma |
Etik kurallara uyma |
İletişim becerilerini etkili kullanma |
Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma |
Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. |
İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. |
Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. |
Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. |