Görme, Yapay Görme ve Az Görenlerin Rehabilitasyonu (DR) Programı
PY 1 Görme, az görme ve körlükle ilgili tanım ve sınıflandırmaları sıralar,açıklar,görme fizyolojisi, yapay görme ve rehabilitasyon ile ilgili tanımları açıklar |
PY 2. Dünyada ve Türkiyede görsel yeti yitiminin boyutlarını bilir, nedenlerini kavrar, yapay görme prensiplerini kavrar, yöntemlerini sıralar, risk yaklaşımında bulunur,alınacak önlemleri sıralar toplumlararası epidemiyolojik kavramları ve araştırma yöntemlerini kavrar, |
PY 3. Görsel yeti yitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası programları açıklar, böyle bir programı değerlendirir, bu alandaki epidemiyolojik kavramları ve araştırma yöntemlerini sıralar, kavrar, |
PY 4. Bireysel ve toplumsal iletişimin kural ve yöntemlerini bilir, tekniklerini sıralar, özel eğitim alanındaki temel kavramları bilir, özel eğitim gereksinimi durumlarını ve bu durumlarda planlanacak eğitim programlarını açıklar, hasta ve yakınlarına yaklaşım ve sunulacak eğitim programlarını bilir |
PY 5. Görsel yeti yitiminde primer, sekonder, tersiyer korunma yöntemlerini açıklar Rehabilitasyonun temel ilkelerini bilir, yaşam kalitesi ile ilişkilendirir, Görsel yeti yitimine sebep olan retina ve göz hastalıklarını açıklar, korunma ve rehabilitasyon yöntemlerini bilir. |
PY 6.Yapay görme ve görsel rehabilitasyonun, bebeklerde görsel habilitasyonun amaç ve hedeflerini açıklar, bir görsel rehabilitasyon programının aşamalarını sıralar,bireysel programları hazırlar ve uygular |
PY 7. Bir görme rehabilitasyon merkezinin ve yapay görme yöntemlerini uygulayan bir kliniğin yönetim ve finasman ilkelerini açıklar, etik ilkeleri sıralar,hizmet içi eğitim aşama ve programlarını bilir. |
PY 8. Göz, yardımcı organlar, görme yolları ve görme ile ilgili kortikal merkezlerin anatomi ve fizyolojilerini açıklar, lezyon klinik bulgu ilişkisini açıklar. |
PY 9. Optik ve az görme optiğinin temel kurallarını bilir, bu alanda kullanılan optik sistemleri açıklar, görme keskinliği ve görme alanı hakkında optik prensipleri bilir. Yapay görme ile ilgili temel yöntem ve cihazları kavrar |
PY 10. Bir toplumun sosyo-demografik, coğrafik ve ekonomik özelliklerinden yola çıkarak görsel yeti yitimi durumunu, göz hastalıkları modellerinin olasılıklarını hesaplayabilir ve çözüm yolları üretir, Toplumlar için risk tanımlaması yapar. Primer sekonder ve tersiyer korunma yolları ile ilgili programlar hazırlar, bunları uygular ve değerlendirir. |
PY 11. Görme, az görme ve yapay görme ile ilgili araştırma planlar, yürütür ve verileri değerlendirir, çok merkezli çalışmalara katılabilir. |
PY 12.Görsel yeti yitim ve yapay görme ile ilgili ulusal veya uluslararası araştırma veya proje hazırlayabilir ve yürütebilir, |
PY 13. Bir bireysel görsel rehabilitasyon programınn ev ve klinik uygulamalarını planlar, değerlendirir ve uygular, |
PY 14. Az görenlerde ve yapay görme yöntemleri uygulanacak bireylerde yaşam kalitesi ölçeği doldurur, kişinin amaç ve hedeflerinin belirlenmesinde, yönlendirme yapar, |
PY 15. Bir az görme muayenesinin tüm aşamalarını yapabilir, yönetir, etik ilkeleri uygular, |
PY 16. Görsel işlevlerin ve işlevsel görmenin değerlendirmesi ile ilgili yöntem ve tekniklerini uygular ve değerlendirir. Primer korunma yollarını bilir ve uygular |
PY 17. Az görme ile ilgili optik hesaplama ve değerlendirmeleri yapar. Yeni tasarımlar geliştirmek üzere çalışır, ekip çalışması yapar. |
PY 18. Az görme yardım cihazlarını, hastanın gereksinimine göre seçer ve uygular, Yapay görme ile ilgili yöntemler hakkında hasta ve yakınlarına yönelik bilgilendirme yapabilir. Ülke düzeyinde gereksinim hesapları yapar ve çözüm yolları üretir |
PY 19. Az görme yardım cihazlarını monte edip uygulayabilir. Yeni tasarımlar planlar. |
PY 20. Az görenlerin ve yapay görme yöntemleri uygulanan kişilerin rehabilitasyonunda bireysel, toplumsal ve profesyonellere yönelik eğitim programlarını hazırlar, uygular ve değerlendirir, Bebeklerin görsel habilitasyon programlarını hazırlar, uygular, uygulatır ve değerlendirir |
PY 21. Bir az görme ve yapay görme rehabilitasyon ve araştırma merkezini ve bu alanda çalışan ekipleri yönetebilir, konu ile ilgili yasal düzenlemeleri ve etik ilkeleri uygular. |
PY. 22Görsel habilitasyon ve rehabilitasyon uygulamalarında sorumluluk alır, meslekdaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar, rehabilitasyon ekibini yönetir, ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır,ulusal programların hazırlanması ve uygulanmasında görev alır |
PY. 23Konu ile ilgili bilimsel çalışma ve araştırmalar yapıp yürütebilir. Bu tür çalışmaları değerlendirir ve uygulanmasında rol alır. |
PY. 24 Alana ilişkin konularda danışmanlık yapabilir, konu ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir, izler ve yorumlar |
PY 25. Bilimsel ve teknolojik gelişimlere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak kendini geliştirir, farklı kaynaklardan ve veri tabanlarından bilgiye ulaşır, yorumlar, paylaşır ve kullanır, |
PY 26.Bu alanda yeni yöntem ve uygulamalar geliştirebilir. Ekip elemanlarının eğitimi için programlar hazırlar, uygular, değerlendirir. |
PY 27. Birey ve toplum düzeyinde görsel yeti yitimini önlemek, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları için diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar,sorunun çözümünde ekip anlayışı ve medikososyal model yaklaşımını benimser. Ulusal ve uluslar arası toplantı kongre ve sempozyumlara katılır. Özel ve kamu kuruluşlarına danışmanlık yapar. |
PY 28. Eğitim ve iletişim becerilerini kullanarak, görsel yeti yitimliler, yakınları, toplum ve hekim dışı sağlık personeli ve medya ile etkili sözlü ve yazılı iletişim kurar, eğitim ve danışmanlık verir. İlgili proje kaynaklarını bulur, izler ve katılır. |
PY 29. Multidisipliner bir yaklaşımla az görmenin önlenmesi, erken tanısı, tedavisi ve rehabilitasyonu için gerekli girişimleri planlama, yürütme ve değerlendirme yetisine ulaşır Tüm tedavilere rağmen görme yetisini kaybedenlerde yapay görme seçeneklerine karar verir, uygular veya onaylanmış merkezlere yönlendirir. |
PY. 30.Rehabilitasyon uygulamalarında, etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, mevcut yasal düzenlemelere uygun, hekim sorumluluğunu bilerek, hasta ve hekim haklarını gözeterek mesleğini uygular, |
PY 31. Özelde göz sağlığını, genelde sağlığı koruma ve geliştirmede liderlik üstlenir, mesleki değerleri ve uygulamaları geliştirmeye yönelik çalışmalara ulusal ve uluslaraası programlara aktif aktif olarak katılır. |