Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları (DR) Programı
Türk lehçelerinin ses, biçim, söz dizimi, söz varlığı ve anlam özellikleri ile ilgili problematik konuları belirler ve çözüm önerileri üretir. |
Türk lehçelerinin gelişimlerindeki çeşitli süreç ve aşamaları ve sonuçlarını değerlendirir. |
Türk lehçelerinin araştırma tarihini, etaplarını ve yapılan çalışmaları değerlendirir. |
Türk lehçeleri ile ilgili toplumdilbilimsel süreçleri ve sonuçlarını değerlendirir. |
Türk lehçelerinin standartlaşmışlık düzeyini değerlendirir. |
Alan araştırması yöntem ve tekniklerini değerlendirir. |
Modern araştırma yöntem ve yaklaşımlarını eski dönemlerden bugüne Türk dili alanında icra edilen sözlü edebiyat ürünlerine uygular. |
Türk halklarının yazılı edebiyatlarında etkin olan edebi akımları değerlendirir. |
Türk halklarının önemli temsilcilerini ve eserlerini çeşitli yönleriyle çağdaş eleştiri kuramları doğrultusunda inceler. |
Anlam Bilimi ile ilgili kuram ve kavramları modern Türk dili alanına uygular. |
Modern araştırma yöntemlerini kullanarak Türk dili alanında söz varlığı unsurlarını çeşitli açılardan inceler. |
Çarlık Rusyası, Sovyetler Birliği dönemi ve Sovyetler Birliği sonrasında etkin dil ve kültür politikalarını değerlendirir. |
Türklük alanını etkisi altına alan fikir akımlarını değerlendirir. |
Türk kültürünün sosyo-kültürel yapısını, bu yapıyı oluşturan aile, eğitim gibi belli başlı kurumları inceler. |
Rus oryantalizminin kuruluş, söylem ve dinamiklerini tanır ve değerlendirir. |
Eski dönemlerden bugüne Türklük alanındaki tarihsel olayların gelişimini değerlendirir. |
Türklük alanındaki inanç sistemlerini değerlendirir. |
Dilbiliminin özel konulardaki kavram ve terimlerini Türk dil bilimi alanına uygular. |
Türk lehçelerine ait metinlerin gramer incelemesini yapar. |
Türk lehçelerinin grameri, yazı dili olarak gelişimi ile ilgili sorunlara çözüm önerileri üretir. |
Türk halklarının yazılı ve sözlü edebiyat ürünlerini diğer Türk halkları ve diğer halkların yazılı ve sözlü edebiyat ürünleri ile karşılaştırır. |
Alan araştırması yöntem ve tekniklerini belli bir alana uygular. |
Türk lehçeleriyle ilgili bilgi ve becerisini kullanarak çeşitli disiplinlerde bilimsel çalışmalar yapabilir. |
Türk lehçeleri ile ilgili bilgi, araştırma ve değerlendirmelerini çeşitli düzeylerde paylaşır. |
Türk lehçelerinin sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerini Türkiye Türkçesine kazandırır. |
Çeşitli kurumlara bağlı olarak modern Türk dili alanında alanı ile ilgili çalışmaları |
Mesleği ile ilgili konularda bilimsel ölçütlere ve etik ilkelere uygun davranır. |
Türk lehçeleriyle ilgili bilgi ve becerisini kullanarak çeşitli disiplinlerde bilimsel çalışmalar yapabilir. |
Türk lehçeleri ile ilgili bilgi, araştırma ve değerlendirmelerini çeşitli düzeylerde paylaşır. |
Türk lehçelerinin sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerini Türkiye Türkçesine kazandırır. |
Çeşitli kurumlara bağlı olarak modern Türk dili alanında alanı ile ilgili çalışmalara katkıda bulunur. |
Mesleği ile ilgili konularda bilimsel ölçütlere ve etik ilkelere uygun davranır. |
Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma |
Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma |
Etik kurallara uyma |
İletişim becerilerini etkili kullanma |
Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma |
Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. |
İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. |
Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. |
Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. |
Alanyazın araştırması yapar. |
Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. |
Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. |
Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. |