Dilbilim (YL) Programı
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, dilbilimin temel kavramlarını tanımlar, dilbilimin alt alanlarına yönelik kavramları açıklayabilir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. |
Anadili edinimi ve ikinci dil edinimi konuları arasında ilişkiler kurar. |
Psikodilbilim, Bilişsel Dilbilim ve Bilişsel Anlambilimin temel kavramlarını, dil-zihin-kültür arasındaki ilişki çerçevesinde açıklayabilir. |
İnsandaki dil yetisinin görünümleri ve beyindeki dil üretim mekanizmasının işleyişi hakkında açıklamalar yapar. |
Dilin sesbilim, biçimbilim, anlambilim ve sözdizim dizgelerine ilişkin derslerde edindiği kuramsal bilgileri sentezleyebilir ve değerlendirebilir. |
Metnin dilsel ve kavramsal yapılanışına, yazılı metin oluşturma sürecine ve farklı metin türlerinde yazma eyleminin kuramsal temellerine ilişkin özel alan bilgisini geliştirir. |
Bilgi yapısına ilişkin konu, odak gibi olguların tümcenin dilbilgisel düzenlenişindeki rolü hakkında kuramsal açıklamalar yapabilir. |
Dilbilimin kuramsal ve uygulamalı alanlarına ilişkin bilgilerini, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirebilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. |
Bilimsel bir araştırma yapmanın kuramsal varsayımlarını ve yöntemlerini açıklayabilir. |
Dilbilimsel bir sorunu, bildiği kuramlar arasında bağlantılar kurarak çözebilir. |
Dinleme-anlama, konuşma, okuma-anlama ve yazma edimlerini değerlendirebilir. |
Dillerin evrensel, sözdizimsel ve biçimbilimsel görünümlerini betimleyebilir. |
Dilin toplumsal değişkelere ve bireyin iletişimsel amaçlarına göre kullanımlarını değerlendirebilir. |
Anadili ve yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri uygulayabilir ve bunlarla uyumlu araç geliştirebilir. |
Dilbilimle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. |
Çalışmalarında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır ve dilbilim ile ilgili güncel araştırmaları izler. |
Dilbilimle ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. |
Dilbilimle ilgili ders kapsamında edinilen bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir. |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üstbilişsel becerileri kullanarak, alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini geliştirir. |
Alanında edindiği bilgileri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini, alanının gerektirdiği düzeyde kullanabilir. |
Alanıyla ilgili elde edilen bilgileri, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, değerlendirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. |
Dilbilim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
Dilbilim ile ilgili konularda strateji, politika, uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir. |
Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma |
Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma |
Etik kurallara uyma |
İletişim becerilerini etkili kullanma |
Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma |
Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. |
İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. |
Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. |
Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. |